W celu wyszukania opony po rozmiarze, wybierz wszystkie parametry opony: szerokość, profil oraz średnicę.
+48 577 771 877

pn – pt: 9.00 - 18.00, sb: 9.00 - 14.00

02.10.2023

Opony zimowe - dlaczego warto w nie zainwestować

Zima zbliża się wielkimi krokami i wraz z nią nadchodzi czas na przemyślenia o bezpieczeństwie naszej jazdy. Niezależnie od tego, czy jesteśmy doświadczonymi kierowcami czy dopiero zdobywamy prawo jazdy, jedno jest pewne - odpowiednio dobrana opona to klucz do bezpiecznego poruszania się po śliskich i mokrych nawierzchniach jakie często spotykamy w warunkach zimowych. Dlatego dzisiaj chciałbym przyjrzeć się bliżej temu, czym są opony zimowe oraz dlaczego warto w nie zainwestować. Przekonajmy się razem, jakie korzyści niosą ze sobą te specjalne opony i jak wybrać najlepsze dla siebie!

Historia powstania opony zimowej

Jeśli zastanawiałeś się kiedyś, skąd wzięły się opony zimowe i jak doszło do ich wynalezienia, to jesteś we właściwym miejscu. Historia tych specjalnych opon rozpoczyna się wraz z pojawieniem się samochodów na drogach. W pierwszych latach motoryzacji nie było czegoś takiego jak "opony dedykowane do określonej pory roku". Jednak szybko okazało się, że standardowe opony letnie nie sprawdzają się dobrze w trudnych warunkach zimowych.

Pierwsza opona zimowa powstała w roku 1934 w Skandynawii. Nie była ona dziełem przypadku, tylko odpowiedzią fińskiej fabryki opon (obecnie NOKIAN TIRE) na potrzeby transportu drogowego. Gospodarka szybko się rozwijała, ilość przewożonych towarów stale rosła, a warunki atmosferyczne, które tam panowały znacznie ten transport utrudniały. Pierwsza opona zimowa nosiła nazwę "Kelirengas" (opona pogodowa) i miała charakterystyczny, niespotykany wtedy wzór bieżnika. Poprzeczne rowki zapewniały efekt wgryzania się opony w śnieg co zdecydowanie poprawiało trakcję i bezpieczeństwo. 2 lata później pojawiła się pierwsza opona zimowa do samochodów osobowych. Ten fiński produkt dał początek rozwojowi opon zimowych na świecie. To ten producent stworzył również pierwszy i do dzisiaj najlepszy tor testowy dla opon zimowych, zlokalizowany za kręgiem polarnym i noszący bardzo trafną nazwę "białe piekło".

Pierwsze_opony_zimowe.JPG


W miarę upływu czasu i postępów technologicznych, naukowcy oraz producenci odkrywali coraz to nowe sposoby na poprawę właściwości trakcyjnych opon zimowych. Można śmiało powiedzieć, że dzisiejsza opona zimowa to doskonały produkt, którego cechy trakcyjne są w pełni dopracowane. Obecne opony zimowe są nieodłącznym elementem bezpieczeństwa jazdy samochodem, a wybór odpowiedniego modelu pozwala na zachowanie pełnej kontroli nad samochodem, nawet w trudnych zimowych warunkach.

Jak zbudowana jest opona zimowa

Opona zimowa jest jednym z kluczowych elementów zapewniających bezpieczeństwo jazdy w trudnych warunkach zimowych. Ale jak właściwie jest zbudowana ta opona, że potrafi poradzić sobie nawet na oblodzonej i zaśnieżonej nawierzchni?

Bieżnik opony zimowej - zacznijmy od bieżnika, to on jest odpowiedzialny za przyczepność i efektywność opony zimowej. Charakteryzuje się głębokimi rowkami oraz bardzo dużą ilością drobnych lameli, które tworzą dodatkowe krawędzie cięcia. Dzięki temu bieżnik może skutecznie usuwać śnieg i wodę spod koła oraz "wgryzać" się w nawierzchnię, co zdecydowanie poprawia przyczepność. Widać to bardzo wyraźnie porównując trzy rodzaje opon: letnie, całoroczne i zimowe.

por__wnanie_opon_lcz_1.jpg


Mieszanka gumy opony zimowej - Kolejnym istotnym elementem konstrukcyjnym są mieszanki gumowe użyte do produkcji opony zimowej. Są one specjalnie opracowane tak, aby zachowywały elastyczność nawet przy niskich temperaturach. To pozwala na lepsze dopasowanie do nawierzchni i większą stabilizację pojazdu. To właśnie ten element różni opony letnie od zimowych. Mieszanka stosowana w oponach letnich, pod wpływem niskich temperatur, robi się twarda, co z kolei sprawia, że trakcja zostaje zdecydowanie ograniczona.

Konstrukcja opony zimowej - Nie można zapomnieć także o strukturze wewnętrznej opony. Wydawać by się mogło, że opona jak opona i nie ma w niej nic specjalnego. Proponuję jednak postawić obok siebie oponę letnią i zimową. Naciskając na ściany boczne wyraźnie można wyczuć różnicę. Opona zimowa jest o wiele bardziej elastyczna (miękka). To właśnie między innymi dzięki temu, bardzo dobrze dopasowuje się do nawierzchni w niskich temperaturach i w połączeniu z charakterystycznym bieżnikiem, zapewnia przyczepność w warunkach zimowych.

Oznaczenia opony zimowej - Wreszcie, niezwykle istotne jest oznaczenie opony zimowej. Żeby uzyskała ona homologację zimową musi spełniać ściśle określone parametry. Z pewnością niejednokrotnie zauważyliście na oponach oznaczenie M+S. Należy jednoznacznie stwierdzić, że oznaczenie to NIE OZNACZA opony zimowej. Pełnoprawna opona zimowa musi posiadać tzw. certyfikat zimowy 3PMSF, którego potwierdzeniem jest znaczek na oponie (pokazany poniżej), popularnie nazywany płatkami śniegu na tle trzech szczytów. Tylko tak oznaczona opona jest pełnowartościową oponą zimową.

3pmsf_1.jpg

Podsumowując, opona zimowa to nie fanaberia twórców prawa i producentów opon, ale rzeczywisty produkt poprawiający znacznie bezpieczeństwo jazdy w trudnych warunkach zimowych. Jej bieżnik, konstrukcja i zastosowane mieszanki gumy, to potwierdzona wieloma testami konfiguracja technologiczna, trzymająca nas na drodze znacznie lepiej od opon letnich, a nawet opon całorocznych.

Dlaczego opona zimowa jest bezpieczna

Dlaczego opona zimowa jest bezpieczna? To pytanie często zadają sobie kierowcy, którzy zastanawiają się nad inwestycją w nowe opony na sezon zimowy. Odpowiedź jest prosta - nie wymyślono jeszcze nic lepszego do jazdy w zimowych warunkach. Opona zimowa została specjalnie zaprojektowana i skonstruowana, aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo jazdy nawet w trudnych warunkach pogodowych. Mamy jeszcze na rynku dostępne opony zimowe kolcowane, ale w ich przypadku przepisy prawa polskiego zabraniają ich używania. Są one natomiast popularne w daleko wysuniętych na północ regionach skandynawskich.

Dlaczego warto zakładać opony zimowe

  • Bo zwiększają bezpieczeństwo nasze, pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego
  • Bo mają specjalnie zaprojektowany bieżnik, który dzięki bardzo dużej ilości lameli, bardzo dobrze "wgryza" się w nawierzchnię 
  • Bo konstrukcja wewnętrzna i zastosowane materiały sprawiają, że opona zimowa zachowuje dużą elastyczność nawet w bardzo niskich temperaturach. To z kolei powoduje, że opona doskonale dopasowuje się do nawierzchni i zawsze ma z nią pełny kontakt.
  • Bo mieszanka gumy stosowana w produkcji opon zimowych nie staje się twarda w niskich temperaturach, co jest kluczem do jej efektywności trakcyjnej.
  • Bo opony zimowe są testowane w ekstremalnych warunkach a pozytywne wyniki tych testów, są potwierdzone zimowym certyfikatem 3PMSF, który jest odzwierciedlony odpowiednim oznakowaniem na boku opony.
  • Bo w wielu krajach (a będzie ich pewnie coraz więcej), stosowanie opon (zimowych lub całorocznych) z zimowym oznaczeniem 3PMSF jest obowiązkowe.

Ważne jest to, że opona zimowa to tylko narzędzie w naszych rękach. Nie zastąpi ona rozwagi, wyobraźni, umiejętności przewidywania i właściwej interpretacji warunków panujących na drodze. Każda opona ma swoje ograniczenia, ale jeżeli je poznamy i nie będziemy ich przekraczać, to odwdzięczy nam się bezpiecznym i przewidywalnym zachowaniem samochodu na drodze. 

Czy opona zimowa powinna być wąska

Czy opona zimowa powinna być wąska? To pytanie, które często zadają sobie kierowcy, gdy nadchodzi czas na zakup opon zimowych. Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Przez wiele lat dominowała opinia, że opona zimowa musi być węższa od letniej, bo wtedy zapewni lepszą przyczepność. Patrząc na ten aspekt wyłącznie z punktu widzenia zasad fizyki, to faktycznie takie twierdzenie jest uzasadnione. Im węższa bowiem opona tym nacisk jednostkowy na nawierzchnie większy.

Nie należy jednak zapominać, że technologia produkcji opon zimowych i stosowane w nich materiały uległy bardzo wielu modyfikacjom. Obecnie stosowane wzory bieżników opon zimowych, mieszanki gumy oraz konstrukcje wewnętrzne opon sprawiają, że dla większości rozmiarów możemy z powodzeniem kierować się rozmiarami rekomendowanymi przez producenta pojazdu. Takie opony zimowe z powodzeniem spełnią swoja rolę.

Warto natomiast przemyśleć zastosowanie węższych opon zimowych dla pojazdów, w których oryginalna szerokość opon letnich jest znaczna. Dla przykładu, jeżeli pojazd jest wyposażony w opony letnie o rozmiarze 325/30R20 to rozważenie zamiennika zimowego w rozmiarze 285/35R20 może być dobrym pomysłem. Poza elementem poprawy trakcji w warunkach zimowych, opona będzie po prostu tańsza.

Niezależnie czy posiadamy oponę zimową szerszą czy węższą, najważniejsze jest to, aby opona spełniała podstawowe parametry bezpieczeństwa. Ciśnienie powietrza w oponie zawsze musi być na poziomie określonym przez producenta pojazdu, głębokość bieżnika, nie może być poniżej znacznika maksymalnego zużycia a opona zimowa musi posiadać oznaczenie 3PMSF (Three Peak Mountain Snowflake), które potwierdza jej właściwości trakcyjne w warunkach zimowych.

Bezpieczeństwo jazdy w warunkach zimowych

Stosowanie opon zimowych to najlepszy wybór, jeżeli chcemy bezpiecznie poruszać się w warunkach zimowych. Oczywiście mamy do wyboru opony całoroczne, natomiast opona zimowa dostarcza dobrą trakcję w szerszym zakresie. Niezależnie od tego czy podróżujemy drogami lokalnymi, w ruchu miejskim czy też w ruchu autostradowym, na oponach zimowych możemy czuć się bezpiecznie.

Nie zapominajmy jednak, że opona zimowa to tylko jeden z ważnych elementów bezpiecznej jazdy. Ważna jest również technika jazdy i dostosowywanie prędkości do warunków drogowych. Poniżej kilka podstawowych zasad bezpiecznej jazdy zimą:

  • Operowanie pedałem gazu - rób to delikatnie zwłaszcza przy ruszaniu i w trakcie pokonywania zakrętów
  • Operowanie pedałem hamulca - tam, gdzie to możliwe wykorzystuj hamowanie silnikiem. Pamiętaj, że ABS jest Twoim sprzymierzeńcem
  • Zmiana biegów - staraj się zmieniać biegi wcześniej niż zazwyczaj. Dociąganie obrotów do maksymalnych na danym biegu, może doprowadzić do poslizgu kół napędzanych.
  • Pokonywanie zakrętów - zakręty pokonuj ze stałą prędkością. Nie wykonuj gwałtownych ruchów kierownicą. Staraj się zachować jak największy łuk.
  • Jazda w kolumnie - pamiętaj, że w warunkach zimowych droga hamowania może się wydłużyć. Zachowaj większą odległość od poprzedzającego pojazdu
  • Jazda autostradowa - obserwuj nawierzchnię. Czarne nie zawsze oznacza przyczepne. Autostrady należą do najlepiej utrzymanych dróg zimą, ale zawsze warto zachować ostrożność.

Opony zimowe - podsumowanie

Podsumowując, opony zimowe są niezwykle ważnym elementem bezpieczeństwa podczas jazdy w trudnych warunkach zimowych. Ich specjalna konstrukcja i mieszanka gumy zapewniają lepszą przyczepność na śliskiej nawierzchni oraz skrócenie drogi hamowania. Dlatego warto inwestować w nowe opony zimowe, które posiadają odpowiednie oznaczenia 3PMSF (Three-Peak Mountain Snowflake) potwierdzające ich właściwości zimowe.

Nie zapominajmy także o regularnej kontroli stanu naszych opon oraz dbałości o prawidłowe ciśnienie powietrza. To wszystko wpływa na komfort jazdy i bezpieczeństwo na drodze.

Nie wahaj się inwestować w dobrej jakości, nowe opony zimowe. Zapewnią one spokojną jazdę nawet w najtrudniejszych warunkach atmosferycznych. Pamiętaj - bezpieczeństwo Twoje, Twoich pasażerów i innych uczestników ruchu jest najważniejsze!

Jeżeli macie dodatkowe pytania lub potrzebujecie pomocy w doborze odpowiednich opon, zapraszamy do KONTAKTU

Zespół sklepu OponyOffroad.pl