W celu wyszukania opony po rozmiarze, wybierz wszystkie parametry opony: szerokość, profil oraz średnicę.
+48 577 771 877

pn – pt: 9.00 - 18.00, sb: 9.00 - 14.00

25.02.2025

Opony Run Flat – dlaczego są tak wyjątkowe?

Dynamiczny rozwój branży motoryzacyjnej sprawił, że podróżowanie autem jest obecnie bardziej komfortowe oraz bezpieczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Jednym z przełomowych osiągnięć w tej dziedzinie są opony  wyposażone w technologię Run Flat. Na czym polega ich wyjątkowość i jakie korzyści niesie ze sobą ich stosowanie?  

MATERIAŁ PARTNERA

Charakterystyka opon typu Run Flat

Nagła utrata ciśnienia w oponie - spowodowana np. przebiciem lub rozerwaniem warstwy gumowej - jest niezwykle niebezpieczna, szczególnie przy poruszaniu się z dużą prędkością. W tradycyjnych warunkach oznacza to konieczność natychmiastowego zatrzymania się, co może być nie tylko uciążliwe, ale i niebezpieczne. Jeśli jednak samochód wyposażony jest w opony Run Flat, problem ten praktycznie znika. Jak to możliwe?

Technologia ogumienia o wydłużonej mobilności (ang. extended mobility tyre) sprawia, że w przypadku nagłej utraty ciśnienia w oponie kierowca może kontynuować podróż. Zazwyczaj możliwa jest dalsza jazda na dystansie do 80 km z prędkością do 80 km/h. Umożliwia to specjalna technologia, która stabilizuje oponę i zapobiega jej całkowitemu zapadnięciu. Do najpopularniejszych metod stosowanych przez producentów należą wzmocnienie konstrukcji, dodanie warstwy samouszczelniającej lub zastosowanie pierścienia nośnego.

Zalety i wady opon Run Flat

Opony Run Flat z pewnością podnoszą bezpieczeństwo i minimalizują ryzyko utraty kontroli nad pojazdem w przypadku uszkodzenia ogumienia. Jednak taki system nie jest wolny od wad. Oto najważniejsze cechy przemawiające za i przeciw stosowaniu modeli z technologią wydłużonej mobilności.

Zalety:

  • Bezpieczeństwo: opony Run Flat umożliwiają kontynuowanie jazdy po utracie ciśnienia, minimalizując ryzyko utraty kontroli nad pojazdem.
  • Brak konieczności natychmiastowej wymiany: system Run pozwala przejechać do 80 km po uszkodzeniu opony.
  • Brak konieczności wożenia koła zapasowego: redukuje to masę pojazdu i oszczędza miejsce w bagażniku.
  • Mniejsza szansa na uszkodzenie felgi w przypadku przebicia: opona dalej utrzymuje nośność, chroniąc obręcz przed uszkodzeniem.

Wady:

  • Cena: modele Run Flat są zazwyczaj dużo droższe od standardowych opon.
  • Konieczność fabrycznego przystosowania pojazdu: montaż ogumienia wymaga odpowiedniego typu zawieszenia, felg oraz systemu monitorowania ciśnienia (TPMS).
  • Skrócona żywotność: opony Run Flat zużywają się szybciej niż tradycyjne ogumienie.
  • Gorszy komfort jazdy: sztywniejsza konstrukcja gorzej tłumi nierówności, co negatywnie wpływa na wygodę podróży.
  • Ograniczone możliwości naprawy – większość uszkodzeń oznacza konieczność wymiany opon, bez możliwości naprawy.

Każdy kierowca musi sam podjąć decyzję, czy takie rozwiązanie jest dla niego odpowiednie.

Dla kogo są odpowiednie opony Run Flat?

Ogumienie wyposażone w technologię wydłużonej mobilności to dobry wybór dla kierowców, którzy dużo czasu spędzają w trasie, szczególnie na autostradach. Awaryjna wymiana koła na poboczu drogi szybkiego ruchu może być niebezpieczna, a opony Run Flat pozwalają bezpiecznie dojechać do najbliższego punktu MOP.

Takie modele będą również odpowiednie dla kierowców, którzy nie chcą martwić się wymianą koła w nieoczekiwanych momentach, np. podczas podróży drogami krajowymi. Jest to także dobre rozwiązanie dla rodzin z dziećmi, gdyż znacznie podnosi bezpieczeństwo podróży.

Nowoczesne samochody coraz rzadziej wyposażane są w koło zapasowe. Montaż opon Run Flat eliminuje potrzebę jego posiadania. Należy jednak pamiętać, że rozwiązanie to dotyczy wyłącznie pojazdów przystosowanych do tego typu ogumienia.

Odrobina historii

Choć opony RunFlat mogą wydawać się nowoczesnym wynalazkiem, ich historia sięga lat 30. XX wieku. Pierwsze wersje tego typu ogumienia były stosowane głównie w pojazdach wojskowych i opancerzonych, gdzie przebicie gumy mogło mieć krytyczne konsekwencje. W latach 70. i 80. technologia zaczęła trafiać do samochodów cywilnych, ale dopiero w XXI wieku stała się bardziej powszechna dzięki rozwojowi systemów monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS), które są niezbędne do ich prawidłowego użytkowania. Obecnie niemal każdy producent opon posiada w swojej ofercie modele wyposażone w technologię wydłużonej mobilności.