25.08.2022
Opony offroad - poradnik dla początkujących
Jakie rodzaje opon terenowych występują na rynku? jakie opony będą odpowiednie do mojego pojazdu? Czy każda opona poradzi sobie w terenie? Na te i inne pytania, odpowiadam w tym krótkim przewodniku dla osób, które planują lub już ropoczęli przygoodę z offroadem.
Czy opony terenowe to najważniejszy element pojazdu terenowego?
Oczywiście ważne są również inne elementy jak na przykład umiejętności kierowcy, stan napędów czy moc silnika, natomiast pewne jest, że bez właściwie dobranych opon do terenówki, zmagania w terenie zakończą się sporym rozczarowaniem.
Jakie opony terenowe wybrać? Jakie elementy wziąć pod uwagę przed zakupem?
Opon terenowych na rynku jest bardzo dużo, dlatego ważne jest abyśmy znali ich podstawowe rodzaje i ich charakterystykę. Podstawowym parametrem odróżniającym poszczególne typy opon terenowych jest bieżnik a dokładniej jego kształt i związana z nim trakcja terenowa.
Podział opon terenowych ze względu na rodzaj bieżnika:
- opony terenowe AT (ALL TERRAIN)
- opony terenowe MT (MUD TERRAIN)
- opony terenowe RT (RUGGED TERRAIN)
- opony terenowe EXTREME (TYP SIMEX)
Często nazywane uniwersalnymi oponami terenowymi. Opona z bieżnikiem typu AT, to doskonały wybór dla wszystkich, którzy chcą użytkować swój pojazd na co dzień, ale lubią też od czasu do czasu wyskoczyć w plener. Bieżnik tego typu bardzo dobrze sobie radzi na drogach piaszczystych i szutrowych. W lekkim błocie, też sobie poradzi, chociaż w takich sytuacjach ważne jest, aby dobrze ocenić przeszkodę i dopasować do niej technikę jazdy.. Stosunkowo płytki bieżnik tych opon ma niestety tendencję do zaklejania się. Opony AT na drogach asfaltowych, nie są tak dobre jak opona szosowa, natomiast zapewnia przyzwoitą trakcję i bezpieczeństwo. Przy zakupie warto sprawdzić, czy opona posiada oznaczenie zimowe 3PMSF czy też jest to typowa opona letnia. Opon z zimowym certyfikatem jest sporo i warto brać je pod uwagę, aby uniknąć sezonowej wymiany, a i w warunkach zimowych wykorzystać w pełni ich właściwości terenowe.
Co powoduje, że opony typu AT radzą sobie lepiej w terenie niż opony szosowe? Bieżnik tych opon jest przede wszystkim głębszy niż w oponie szosowej. Z reguły głębokość ta waha się w granicach 10 do 13 mm. Bloki bieżnika na powierzchni czołowej opony są wyraźnie wyodrębnione i oddzielone od siebie szerszymi rowkami, których zadaniem jest odprowadzanie piasku i błota. Opony terenowe z bieżnikiem typu AT mogą występować jako wzmocnione XL (Extra load) lub LT (Light Truck). Często występują też w opcji z białymi napisami (OWL, RWL).
Bieżnik takiej opony można bardzo łatwo rozpoznać. Charakteryzuje się on dużymi blokami (kostkami) przedzielonymi szerokimi przerwami. Często taki bieżnik nazywa się otwartym, z uwagi właśnie na taka budowę. Bieżnik z czoła opony zachodzi na jej barki, a bardzo często na bok opony. Taka budowa bieżnika zapewnia, że praktycznie w każdym terenie, powinna sobie poradzić. Oczywiście wiele zależy też od umiejętności kierowcy, ale sama opona jest gotowa na duże wyzwania terenowe. Dokonując wyboru należy dokładnie przeanalizować, jak zamierzamy użytkować swój pojazd. Należy uwzględnić bardzo ważny aspekt, czyli trakcję szosową takiej opony. Opony MT mają być dzielne w terenie a nie na szosie. To co warto w tym miejscu podkreślić. Nie szukajcie opon terenowych MT na konkretny sezon pogodowy. Wprawdzie producenci dokonują podziału opon z takim bieżnikiem na letnie i całoroczne, ale jest on jednak bardziej umowny niż rzeczywisty. Przecież żaden offroadowiec nie odmówi sobie wyprawy w trudny, zaśnieżony teren. Pojazd z takimi oponami można śmiało użytkować w każdych warunkach pogodowych, ale......w terenie. Na szosie, niezależnie od pogody należy zachować szczególną ostrożność, zwłaszcza na nawierzchni mokrej, oblodzonej, zaśnieżonej. Najbezpieczniej będzie, jeżeli w sezonie zimowym korzystanie z opon terenowych MT ograniczymy wyłącznie do terenu.
czasami nazywane oponami hybrydowymi. Skąd taka nazwa? Opony terenowe z bieżnikiem typu RT łączą w sobie cechy opony AT i MT, tworząc tzw. kompromis trakcyjny. Zostały one wprowadzone do produkcji jako odpowiedź na oczekiwanie grupy klientów, którzy nie mają wygórowanych oczekiwań terenowych i jednocześnie oczekują dobrej trakcji szosowej. Chcą użytkować pojazd do codziennej jazdy, ale nie odmówią sobie też wypadów w teren, nawet ten bardziej wymagający. Jednocześnie chcą, aby ich pojazd wyglądał trochę agresywniej. Bieżnik takiej opony jest podobny do opony z bieżnikiem AT ale z reguły jest głębszy i posiada więcej elementów wzmacniających, głównie na barku i boku opony. W odróżnieniu od opon MT i podobnie jak w przypadku opon AT, opony RT występują w odmianie letniej i całorocznej z certyfikatem zimowym 3PMSF.
Popularnie nazywane SIMEX-ami. Najpopularniejsza opona terenowa wśród startujących w rajdach offroad. Idealna i w zasadzie jedyna, która nadaje się do "mielenia" głębokiego błota. Jej bieżnik charakteryzuje się bardzo agresywnymi blokami bieżnika, głębokość bieżnika to 20 mm i więcej. Często bloki bieżnika są wysunięte poza obrys opony, żeby jeszcze bardziej rozpychać się w błocie. Opony terenowe EXTREME nie nadają się do jazdy po szosie! Takie użytkowanie, poza elementami wysokiego poziomu hałasu, braku jakiegokolwiek komfortu i szybkiego zużywania bieżnika, jest po prostu NIEBEZPIECZNE. Trakcja, w szczególności na nawierzchni mokrej lub oblodzonej jest równa zeru i zagraża zarówno nam jak i innym użytkownikom dróg. Podstawowa zasada jest jedna: samochód terenowy z takimi oponami, dojeżdża w teren na lawecie. Oczywiście są tacy, którzy uważają inaczej, ale zdecydowanie ODRADZAM.
Ważny element, który trzeba brać pod uwagę, to wytrzymałość elementów układu napędowego naszego pojazdu. Opona typu EXTREME, z racji swojej budowy i charakterystyki trakcyjnej, generuje bardzo duże siły przenoszone na układ napędowy. Warto zatem, przed przejściem na poziom zaawansowania EXTREME, przygotować do takiego poziomu również swój pojazd. Ważna jest również technika jazdy. Wydawałoby się, że opona da radę wszędzie i faktycznie jest w tym dużo prawdy. Jeżeli jednak technika jazdy będzie nieodpowiednia i nieprzemyślana, można bardzo szybko zakopać pojazd w piachu lub błocie. Opona zadziała jak wysokowydajna "koparka'.
Podsumowując, chciałbym w kilku punktach przedstawić podejście do wyboru właściwych dla naszych potrzeb opon terenowych:
- jeżeli zamierzasz wykorzystywać swój pojazd do codziennej jazdy a jednocześnie lubisz wybrać się od czasu do czasu w plener, gdzie będziesz poruszał się po drogach piaszczystych, szutrowych i delikatnym błocie, skup się na ofercie opon terenowych typu AT
- jeżeli chcesz użytkować pojazd na co dzień i jednocześnie uzyskać trochę więcej trakcji terenowej niż na oponach typu AT, poszukaj opon z bieżnikiem RT, najlepiej z zimowym oznaczeniem 3PMSF, tak aby nie wymieniać opon sezonowo.
- jeżeli wykorzystujesz pojazd głównie poza drogami utwardzonymi, lubisz zmagania terenowe w cięższym terenie, ale musisz pokonać niewielkie odcinki po drogach asfaltowych. Odpowiednim wyborem będą opony terenowe typu MT, pamiętając jednak o tym, że na asfalcie trakcja takich opon może być ograniczona
- jeżeli oczekujesz ekstremalnych wrażeń, bierzesz udział w rajdach terenowych, Twoim wyborem powinny być opony terenowe typu EXTREME.
Mam nadzieję, że udało mi się wyjaśnić większość kwestii związanych z wyborem rodzaju opon terenowych. Jeżeli jednak w dalszym ciągu macie dylemat co wybrać, jak dobrać opony do swojego, często przerobionego pojazdu, zapraszamy do
kontaktu.
Obsługa sklepu OponyOffroad.pl zawsze służy pomocą w doborze, poszukiwaniach rynkowych i zakupie.
Więcej na temat opon 4x4 znajdziesz w naszym portalu informacyjnym www.motosolve.pl