W celu wyszukania opony po rozmiarze, wybierz wszystkie parametry opony: szerokość, profil oraz średnicę.
+48 577 771 877

pn – pt: 9.00 - 18.00, sb: 9.00 - 14.00

30.06.2023

Jakie opony terenowe do samochodu 4x4

Dynamiczny rozwój segmentu pojazdów typu SUV spowodował, że coraz większa ilość ich właścicieli chciałaby nie tylko poruszać się autostradami, ale od czasu do czasu zjechać z asfaltu. Konfiguracji pojazdów SUV jest wiele. Ich właściwości terenowe są różne i zawsze trzeba mierzyć siły na zamiary oraz możliwości jakie daje konkretny pojazd. Warto natomiast zastanowić się, czy opony w jakie wyposażony jest nasz pojazd poradzą sobie w lekkim terenie i czy offroad nie jest tym, czego warto spróbować. Dla wszystkich, którzy o tym myślą, kilka wskazań jakie są rodzaje opon terenowych do samochodów 4x4 i jakie czynniki powinny decydować o ich wyborze.

Opony terenowe 4x4 - co warto brać pod uwagę przed zakupem

Zanim przejdziemy do typów opon 4x4, kilka słów o tym co musimy wziąć pod uwagę przed wyborem konkretnej marki opony terenowej. Czynników, które decydują o odpowiednim wyborze opony do naszej "terenówki" jest kilka. Musimy odpowiedzieć sobie na pytanie:

  • jak planujemy użytkować nasz pojazd. Czy większość czasu będziemy spędzać na asfalcie, czy też planujemy częste wycieczki w plener
  • jakie warunki terenowe będą dla nas akceptowalne: drogi gruntowe, piaszczyste, szutrowe, czy może błoto i kamienie
  • jaki poziom komfortu jesteśmy w stanie poświęcić: opony terenowe zawsze będą trochę głośniejsze
  • czy na oponach 4x4 będziemy jeździć cały rok, czy na zimę zmienimy je na klasyczne opony zimowe
  • czy planujemy w pojeździe wykonać jakieś modyfikacje zawieszenia
  • jak oceniamy kondycję układu napędowego naszego pojazdu: opony terenowe, w zależności od rozmiaru, wagi i rodzaju bieżnika mogą generować większe obciążenie dla elementów tego układu.

Wiemy już o czym pomyśleć przed wyborem i zakupem opon 4x4. Teraz zobaczmy co mamy do wyboru. 

Rodzaje opon terenowych - opony 4x4 czyli jakie

Najcześciej spotykanym podziałem opon terenowych jest ich klasyfikacja ze względu na przeznaczenie. Charakterystycznym elementem tego podziału jest kształt bieżnika opony 4x4. I tak możemy wyróżnić:  

  • Opony terenowe HT - Highway Terrain
  • Opony terenowe AT - All Terrain
  • Opony terenowe RT - Rugged Terrain
  • Opony terenowe MT - Mud Terrain'
  • Opony terenowe EXTREME - popularnie nazywane SIMEX 

Opony terenowe HT - wzmocniona wersja opony szosowej 

Opony 4x4 typu HT (Highway Terrain) to najmniej "zaostrzona" opony sklasyfikowana jako terenowa. Pewnie dla niektórych określenie terenowa będzie pewnym nadużyciem, ale warto zauważyć, że przygoda offroad często zaczyna się od zjazdów z asfaltu w bardzo mało wymagające bezdroża i obcowaniu z naturą. Wtedy właśnie opony HT najlepiej się sprawdzają. Są mocniejsze od zwykłych szosówek, trudniej je uszkodzić o kamienie lub korzenie a jednocześnie zachowują trakcję szosową na bardzo dobrym poziomie. Nie obniżają też komfortu podróżowania. 

Bieżnik opon HT jest bardzo podobny do opon szosowych. Róznice polegają głównie na wzmocnionej konstrukcji opony, barki opony mogą być delikatnie "zaostrzone" a bieżnik trochę głębszy.

BRIDG_DUELER_HT_840_2.jpg

Jeżeli posiadasz pojazd typu SUV/CROSSOVER, wiekszość czasu spędzasz w ruchu szosowym, ale lubisz czasami zjechać w plener, to właśnie opony HT powinny Cię zainteresować. Nie wpływają na wzrost zużycia paliwa, nie zużywają się szybciej niż opony szosowe, nie obciążają dodatkowo układu napędowego. Idealny wybór do turystycznego offroadu.

Przykładami opon HT mogą być: opona Bridgestone Dueler HT 687, opona General Grabber HTS 60, opona Nexen Roadian HT

Charakterystyka trakcyjna opony HT: teren/szosa (%) - 20/80

Opony terenowe AT - kompromis szosowo - terenowy

Opony 4x4 AT (All Terrain), często nazywane uniwersalnymi oponami terenowymi, to opcja dla tych, którzy chcą zachować kompromis pomiędzy trakcją szosową i terenową. Kompromis jest tutaj słowem kluczowym. Należy pamiętać, że na szosie opona AT będzie trochę glośniejsza, zużycie paliwa będzie trochę większe a przyczepność na mokrej nawierzchni delikatnie gorsza od opony szosowej. W terenie natomiast opona AT poradzi sobie na nawierzchniach szutrowych, piaszczystych, kamienistych i delikatnym błocie. Nie należy jednak liczyć na to, że pokona trudniejsze przeszkody terenowe.

Bieżnik opony AT może mieć różne konstrukcje. W zależności od producenta i charakterystyki trakcyjnej mamy do wyboru bieżniki o strukturze kostki np. BF Goodrich KO2, bieżniki o strukturze kostki połączonej z rowkami poprawiającymi odprowadzanie wody np. RADAR RENEGADE AT-5 lub bieżniki o strukturze przypominającej opony szosowe np. YOKOHAMA GEOLANDAR G015. Kwestia jaki typ bieżnika będzie odpowiedni, zawsze powinna zależeć w którą stronę chcemy przechylić szalę kompromisu terenowo-szosowego. Struktura kostki lepiej sprawdzi się w terenie, natomiast struktura zbliżona do szosowej lepiej sprawdzi się gdy większość czasu spędzamy w ruchu autostradowym.

opony_AT_1.jpg

Opony terenowe AT All Terrain wystepują w odmianie letniej i całorocznej z zimowym certyfikatem 3PMSF. Te drugie warto wybrać jeżeli nie planujemy zmieniać opon na typowe zimówki. Pamiętajmy jednak, że klasyczna opona całoroczna ma pewne ograniczenia w warunkach zimowych, a opona całoroczna AT z uwagi na strukturę bieżnika, wymaga dodatkowej uwagi w warunkach zaśnieżenia lub oblodzenia drogi asfaltowej.

Przykładami opon AT All Terrain są: COOPER AT3 4S, COOPER AT3 SPORT 2, YOKOHAMA GEOLANDAR G015, HANKOOK DYNAPRO AT 2, MAXXIS AT 771, NEXEN ROADIAN AT, ROADCRUZA RA 1100, RADAR RENEGADE AT-5, WESTLAKE SL369

Charakterystyka trakcyjna opony AT: teren/szosa (%) - 50/50

Opony terenowe RT - gdy bieżnik MT jest zbyt "ostry" 

Opony 4x4 RT (Rugged Terrain) to odpowiedź producentów na oczekiwania klientów, dla których opony MT (Mud Terrain) są zbyt agresywne. Nazywane są też oponami hybrydowymi, czyli coś pomiędzy bieżnikiem opony AT i opony MT. Jest to bardzo fajna opcja dla użytkowników pojazdów 4x4, którzy chcą utrzymać dobrą trakcje szosową, ale zależy im też aby ich pojazd nabrał agresywnego charakteru terenowego. Opony 4x4 RT dobrze radzą sobie w lekkim i średnim terenie. Mowa tu raczej o drogach szutrowych, piaszczystych, kamienistych i niezbyt głębokim błocie. 

Renegade_RT__1_2.jpg

Opony RT podobnie jak opony AT wystepują w opcji letniej i całorocznej i tak jak przy oponach AT należy pamiętać o ich ograniczeniach w warunkach zimowych.

Przykładami opon 4x4 RT są: RADAR RENEGADE RT+, HAIDA HD 878, FEDERAL XPLORA RT

Charakterystyka trakcyjna opony RT: szosa/teren (%) - 50/50

Opony terenowe MT - stworzona do jazdy w terenie

Opony terenowe MT (Mud Terrain) to klasyczne opony 4x4 przeznaczone do pokonywania wszelkiego rodzaju przeszkód terenowych. W języku offroadowców, hasło opona terenowa od razu kojarzy się z oponami MT, bo tylko one są w stanie zapewnić, że z każdej opresji w terenie wyjdziemy obronną ręką. Bieżnik opony MT ma konstrukcję większej lub mniejszej kostki. Charakterystyczne są też duże przerwy między nimi. Nie jest to rozwiązanie przypadkowe. Opona MT ma sobie poradzić nawet w głębokim błocie i wtedy właśnie taka konstrukcja zapobiega zaklejaniu sią opony i utracie przyczepności. Dodatkowe elementy konstrukcyjne opon MT to tzw. wyrzutniki kamieni, zapobiegające zakleszczaniu się ich pomiędzy blokami bieżnika. Bardzo ważne są też wzmocnienia boków opony, które zapobiegają przed ich przecięciem.

MAXX_CREEPY_CRAWLER_2_1_1.jpg

Opony 4x4 MT są klasyfikowane przez producentów jako letnie i całoroczne. Bardzo ważne jest jednak to, aby pamiętać że nie jest to podział tożsamy z podziałem stosowanym w odniesieniu do opon szosowych. Opona MT całoroczna oznacza tylko tyle, że można ją stosować w każdych warunkach atmosferycznych ALE W TERENIE. Opona Mud Terrain ma swoje znaczne ograniczenia trakcyjne na asfalcie nawet w warunkach letnich. Mokra nawierzchnia drogi znacznie ogranicza przyczepność, w szczególności podczas hamowania. Wynika to z konstrukcji blokowej bieżnika, która istotnie zmniejsza powierzchnię stuku bieżnika z nawierzchnią.

slad_opony_MT_1_1_1.jpg slad_opony_szosowej_1_1_1.jpg

Przykładami opon terenowych MT są: WESTLAKE SL366, COOPER DISCOVERER STT PRO, COOPER DISCOVERER ST MAXX, FEDERAL COURAGIA MT, MAXXIS TREPADOR, LAKESEA CROCODILE, BFGOODRICH KM3, YOKOHAMA GEOLANDAR G003

Charakterystyka trakcyjna opony MT: teren/szosa (%) - 80/20 

Opony terenowe EXTREME - nie tolerują kompromisów 

Opony terenowe EXTREME popularnie nazywane SIMEX-ami, to opony przeznaczone przede wszystkim do wyczynowego uprawiania offroadu. Wyścigi i rajdy terenowe to ich środowisko naturalne i tam czują się jak ryba w wodzie. Charakteryzują się bardzo "ostrym" i głębokim bieżnikiem oraz bardzo mocną konstrukcją wewnętrzną. Opony takie absolutnie nie powinny być użytkowane na drogach publicznych. Nie zapewniają na nich bezpiecznej trakcji. Pojazd wyposazony w takie opony z reguły w teren przemieszcza sie na lawecie. Poruszanie się po asfalcie na takich oponach, to proszenie się o kłopoty. Powinno się ograniczać takie sytuacje do minimum. Warto również wspomnieć, że na asfalcie, bieżnik opon Extreme znika w oczach. Elementem najmniej istotnym, ale wartym przypomnienia jest to, że opony extreme są na szosie bardzo głośne.

CST_CL18_1_1.jpg

UWAGA: opony terenowe EXTREME stanowią bardzo duże obciążenie dla układu napędowego samochodu. Zanim podejmiecie decyzję o montażu takich opon lub/i dodatkowo planujesz zwiększyć rozmiar opon, przemyśl dokładnie czy Twój samochód to wytrzyma. 

Przykładami opon terenowych EXTREME są: LAKESEA ALLIGATOR, CST CL-18 LANDDRAGON, CST CL-98 MUDKING, CST C888, JOURNEY WN03 DIGGER

Charakterystyka trakcyjna opon terenowych EXTREME teren/szosa (%) - 100/0

Jakie opony 4x4 kupić do SUV/terenówki

Zazwyczaj po długim czasie analizy i przemysleń przychodzi czas na decyzje o zakupie odpowiednich opon. Warto wtedy odpowiedzieć sobie na kilka pytań:

  • czy wiem już jakie typy opon terenowych wystepują na rynku i czym sie charakteryzują?
  • w jaki sposób będe użytkował swój pojazd? - pomocne będą charakterystyki trajcyjne poszczególnych typów opon terenowych
  • czy jestem skłonny zaakceptować niższy komfort na rzecz wyższych zdolności terenowych?
  • czy jestem swiadomy, że im "ostrzejsza" opona, tym niższa przyczepność na asfalcie?
  • czy planuję uzytkować opony cały rok, czy też opony terenowe będą zakładane tylko na wyjazdy w teren?
  • na jaki rodzaj opon jest gotowy układ napędowy mojego samochodu?
  • czy jestem świadom wszelkich ograniczeń trakcyjnych każdego z rodzaju opon terenowych i ich wpływu na bezpieczeństwo na szosie i w terenie?

Dla ułatwienia podjęcia decyzji, poniżej krótka ściąga

  • Opona HT -  asfalt, płytki piasek, szuter
  • Opona AT - asfalt, płytki piasek, szuter, kamienie, płytkie błoto
  • Opona RT - asfalt, płytki piasek, szuter, kamienie, płytkie błoto
  • Opona MT - asfalt, płytki piasek, szuter, kamienie, płytkie błoto, głęboki piasek, głębokie błoto
  • Opona Extreme -  asfalt, płytki piasek, szuter, kamienie, płytkie błoto, głęboki piasek, głębokie błoto

Na zakończenie warto również dodać, że część opon MT oraz praktycznie wszystkie opony Extreme posiadają oznaczenie POR (Professional Off Road) i zgodnie z przepisami nie podlegają etykietowaniu. Jeżeli zatem otrzymacie opony bez naklejonych etykiet typowych dla opon szosowych, ale opona posiada oznaczenie POR, nie musicie się martwić. Taka opona nie musi posiadać takich etykiet. Zawsze natomiast powinna mieć oznaczenie homologacyjne dopuszczenia na rynek europejski ECE (u nas zazwyczaj jest to E4).

Zainteresowanych przeglądem opon terenowych dostępnych na naszym rynku zapraszamy na nasz portal informacyjny

Życzymy udanych decyzji zakupowych, bezpiecznej jazdy i niezapomnianych wrażeń w trakcie wypraw terenowych

Zespół sklepu OponyOffroad.pl

sklep@oponyoffroad.pl

tel: 577771877