10.06.2021
Jak dbać o opony samochodowe żeby jeździć bezpiecznie
I. BIEŻĄCA OBSŁUGA OPON
W ramach tych działań wymienić należy te, które powinny być
w zasadzie zwyczajem kierowcy przed rozpoczęciem jazdy:
a. Sprawdzenie wizualne ciśnienia w oponach –
ktoś może powiedzieć, a co mi da taka wizualizacja. Jestem pewny, że każdy
(niekoniecznie bardzo doświadczony kierowca), jest w stanie w ciągu kilku
sekund stwierdzić, że konkretna opona ma mniej powietrza niż inne. Pewna
trudność może wystąpić, gdy pojazd stoi na nierównej powierzchni i np. jedno
koło jest bardziej dociążone. Jest to zwłaszcza „dotkliwe” w przypadku opon o
niskim profilu. Ale wystarczy przecież ruszyć pojazdem i sprawdzić na równej
powierzchni. Oczywiście samo sprawdzenie to dopiero początek. Jeżeli
stwierdzimy, że coś jest nie tak, musimy ciśnienie uzupełnić. Kiedyś był to
problem. Szukanie pompki, kompresora itd. Dzisiaj na szczęście ilość stacji z
bezpłatnym kompresorem jest tak duża, że jazda z niskim ciśnieniem w oponach to
„obciach”. Nie mówiąc o fatalnej trakcji (ściąganie i niekontrolowane
zachowanie w trakcie hamowania, zwłaszcza nagłego) i rychłych kosztach
przedwczesnej wymiany opon. Oczywiście możemy opony pompować azotem, ale jest
to jakiś dodatkowy koszt i moim zdaniem lepiej jest wykonać krótką, codzienną
gimnastykę wokół pojazdu niż płacić za azot. I taniej i zdrowiej.
Dla tych, którzy jeszcze nie korzystali z
kompresora na stacji paliw (nie ma się co wstydzić), zamieszczam przydatną instrukcję
kolegi Bogdana
b. Sprawdzenie wizualne sprawności opony – brzmi
skomplikowanie a jakże jest proste. Wystarczy sprawdzić czy na oponie nie ma
widocznych uszkodzeń, w szczególności boków opony, bo tam najczęściej powstają
uszkodzenia wynikające z „szarżowania” po krawężnikach. Warto też rzucić okiem
czy na powierzchni bieżnikowej nie ma widocznych elementów obcych np. wkrętów,
gwoździ i innych niepożądanych gości. Jeżeli stwierdzimy obecność takich
„pasożytów” NIE WYJMUJCIE ICH! Udajcie się do wulkanizatora i on już będzie
wiedział co z tym zrobić. Usługa niedroga a efekt murowany. Jeżeli jednak w
przypływie energii usuniecie taki obcy element, to na 99% możecie wyciągać
zapasówkę. Dopóki znajdował się w oponie stanowił uszczelnienie uszkodzenia, po
usunięciu powietrze uleci w szybkim tempie. Jeżeli stwierdzicie uszkodzenie
powierzchni bocznej, też warto skonsultować się z wulkanizatorem. Takie
uszkodzenia mogą skutkować tzw. „strzałem” opony, co zwłaszcza przy większych
prędkościach, nie należy do rzeczy przyjemnych ani bezpiecznych.
Jeżeli uszkodzenie opony kwalifikuje ja do
wymiany, w naszym sklepie na pewno znajdziecie dobry produkt w odpowiedniej do
potrzeb i możliwości cenie.
Opisanie
bieżącej obsługi opon zajęło kilkanaście linijek a w praktyce zajmuje 2-3
minuty. Czy warto to robić, nawet przed każdym rozpoczęcie jazdy? Myślę, że dla
zachowania bezpieczeństwa swojego, swoich bliskich i pasażerów, zostawimy to
pytanie jako retoryczne.
II. OBSŁUGA OKRESOWA OPON (KONSERWACJA)
Wiecie już co robić, żeby zadbać
o codzienne bezpieczeństwo związane z prawidłowym funkcjonowaniem opon w
Waszych samochodach. Czy zatem musimy jeszcze robić coś więcej? Odpowiedź brzmi
TAK, ale zakres tych działań zależy od tego czy zmieniamy opony sezonowo (zdecydowana
większość już tak robi), czy też używamy opon całorocznych. W pierwszym
przypadku, głównym elementem obsługi okresowej jest odpowiednie przygotowanie
zdemontowanych opon do przechowania, w oczekiwaniu na kolejny sezon. Większość
z nas korzysta z usług przechowania opon w zakładach wulkanizacyjnych. I tutaj
pojawia się mały problem. Niestety nie wszystkie tego typu placówki podchodzą
profesjonalnie do odpowiedniego przygotowania opon, a nawet do odpowiedniego ich
oznakowania. Jeżeli chcecie długo cieszyć się swoimi oponami (słowo „swoimi”
nabiera dużego znaczenia w przypadkach, gdy zakład przechowujący, nie
przywiązuje dużej wagi do oznakowania opon danymi właściciela), przed
pozostawieniem ich w przechowalni zwróćcie uwagę w jakim stanie przechowywane są
opony w magazynie.
Dla tych,
którzy wolą opony przechowywać opony u siebie, kilka wskazówek jak je
przygotować do oczekiwania na kolejny sezon:
1. Po pierwsze: porządnie umyjcie opony. Nie ma
znaczenia czy zrobicie to myjką ciśnieniową, czy ręcznie. Ważne, żeby zrobić to
dokładnie, tak aby usunąć z opony wszelkie nieczystości.
2. Po drugie: zakonserwujcie opony, tak aby
przetrwały w dobrej kondycji do kolejnego sezonu. Tutaj jest wiele opcji
uzależnionych od pojemności portfela. Ale tak naprawdę nie chodzi o to, aby
szukać wyszukanych i drogich środków. Najważniejsze, żeby to zrobić dokładnie.
Bardzo duży wybór środków do konserwacji opon
oferuje firma K2, ale jest też wielu innych producentów oferujących dobre i
niedrogie środki do konserwacji opon. Jest też wiele filmów na YouTube, które
pokazują, jak proste jest odpowiednie zadbanie o opony, np. tutaj: https://www.youtube.com/watch?v=KdEMKE2OzEY
I już na koniec, nie zapominajcie, że w trakcie mycia samochodu, opony też warto dobrze wypłukać z wszelkich brudów (mniej lub bardziej chemicznych), których nie brakuje na naszych drogach. Z pewnością Wasze opony odwdzięczą się Wam długą i bezpieczną eksploatacją.
Zachęcamy do zapoznania się z pełną oferta opon w sklepie: OponyOffroad.pl
Więcej na temat opon 4x4 znajdziesz w naszym portalu informacyjnym www.motosolve.pl