10.06.2021
Chińskie opony terenowe - czy warto brać je pod uwagę
„Chińskie opony”, „tani chińczyk”,
„chinole” to jeszcze do niedawna, pogardliwie wymawiane określenie opon pochodzących
z Chin, ale i z innych krajów azjatyckich. Czy zasłużyły na taką opinię? Pewnie
tak, bo przez wiele lat produkty z tamtych rejonów pozostawiały wiele do
życzenia. Czy dalej zasługują na tą opinię? W mojej ocenie nie. Rynek opon i
producentów opon w Chinach, w ostatnich latach zmienił się
diametralnie. Wszyscy topowi producenci opon, zainwestowali ogromne
środki w badania i rozwój oraz podnoszenie jakości. Czerpali wiedzę od
światowych liderów branży i co trzeba im przyznać, robili to i robią dalej z
widocznymi efektami. W jaki sposób opony z Chin zmieniły swoją
jakość i wizerunek na rynkach światowych, mogą świadczyć wyniki sprzedaży oraz
udział tej sprzedaży w globalnym rynku oponiarskim.
Jak zatem wyglądają te
liczby? Posłużę się danymi z roku 2018. W roku tym światowa produkcja
opon wyniosła 2 miliardy sztuk o wartości blisko 300 mld. USD. W tej
puli 648 milionów opon (ponad 30%) wyprodukowanych zostało w
Chinach. Umacnianie się pozycji producentów chińskich opon na
rynku globalnym, oprócz inwestycji technologicznych, wynika również z
konsolidacji. Obecnie na rynku chińskim króluje kilku głównych graczy oraz
wielu średnich i małych producentów, którzy walczą o przetrwanie. Analitycy
prognozują, że proces konsolidacji będzie kontynuowany, gdyż tylko taki model
biznesowy gwarantuje podnoszenie jakości, przy jednoczesnym pozostawieniu cen
na atrakcyjnym poziomie. TOP 3 producentów to: Triangle Tire, Linglong Tire
oraz Hangzhou Zhongce Rubber, którzy z kilkoma innymi spółkami giełdowymi
stanowią ponad 80% rynku oponiarskiego. Produkują oni takie marki opon jak
m.in.:
- LINGLONG – opony do samochodów osobowych, opony do samochodów dostawczych,
opony do samochodów SUV, opony do samochodów terenowych
- LEAO – opony do maszyn rolniczych
- WESTLAKE – opony do samochodów osobowych, opony do samochodów
dostawczych, opony do samochodów terenowych
- ARISUN – opony do quadów
- LAKESEA – opony do samochodów
terenowych
- DURO – opony do motocykli, skuterów i quadów
- WANDA – opony do samochodów
dostawczych.
Wymieniłem tylko kilka
marek, które energicznie „rozpychają” się na rynku. Jest ich o wiele więcej i
jestem przekonany, że będzie o nich coraz głośniej. Klienci coraz częściej
szukają ofert, które zapewniają optymalny stosunek ceny do jakości,
a ten właśnie parametr oceny, w przypadku opon chińskich jest
kluczową przewaga rynkową i nic nie wskazuje na to, aby miało się to zmienić w
najbliższych latach. Oczywiście rosnące ceny surowców dotykają całego rynku,
natomiast przewaga niskich kosztów pracy, jeszcze długo będzie działała na
korzyść chińskich producentów opon. Przewaga cenowa uwidacznia się
w szczególności w ofertach dużych opon terenowych, np. rozmiary 35x12.50R15, 37x12.50R17, 35x12.50R20, 35x13.50R20, 35x12.50R22,
itp. Zakup kompletu takich opon, produkcji chińskiej, tajwańskiej lub np. opon marki RADAR z
Singapuru, potrafi wygenerować oszczędności, które z powodzeniem można
wykorzystać na doposażenie pojazdu. Co istotne, oszczędności te wcale nie
powodują gorszej trakcji, właściwości terenowych, czy też trwałości.
Sprzedając na co
dzień opony produkowane na rynkach azjatyckich wiem, że wiedza
na temat tamtejszych producentów, marek opon, ich jakości jest jeszcze
niewystarczająca. Postanowiłem więc, w ramach bloga sklepu OPONYOFFROAD.PL,
uruchomić cykl artykułów, które pogłębią temat w oczach moich obecnych i
przyszłych klientów.
Życzę miłej lektury i
zapraszam do zakupów
OPONYOFFROAD.PL
Solidny Sklep Internetowy
ŹRÓDŁA:
1. DUBLIN, May 30,
2019 (GLOBE NEWSWIRE) - The Global and China Tire Industry Report, 2019-2025
2. Fotografia - www.autoguide.com
Zachęcamy do zapoznania się z pełna ofertą opon w sklepie: OponyOffroad.pl
Więcej na temat opon 4x4 znajdziesz w naszym portalu informacyjnym www.motosolve.pl